EUSKAL HERRIA ETA BERE ERRESUMA HISTORIAN ZEHAR

 

EUSKAL HERRIA ETA BERE ERRESUMA HISTORIAN ZEHAR


IPARLA 10 (2017), SARRERAREN LABURPENA 


IÑAKI AGINAGA BERISTAIN "In Memoriam" (Donostia 1929-2021).



Askatasunaren kantua 778-824: Fundazional garaia. Orreaga-ko bi gatazkek garbi utzi zuten Euskaldunek – ‘baskoiek’– metaturik zeukatela aski kontzientzia eta gizarte-kohesio, gaitasun estrategiko eta militar-garapen maila, goreneko egitura juridiko-politikoa sortzeko, erreinua. Xarlemagne boteretsua (karolingiar Inperioa) agudo ohartu zen, Orreagako galeraren ondoren. 


Testuinguru horretan, buruzagi-leinuen artean Aristatarrena nagusituz Iruñean, Eneko Aritza hautatua izan zen lehen errege gisa Reino de Pamplona izendatu zen hartan, Euskaldunek libreki sortu eta garatu duten bakarra. Euskal herriak -subjektu politikoa-, horrela, bere burua aurkeztuz, IX. mendeko Europako mapa politikoan kokatu zuen gainerakoen mailan. Sozietate gentilizioaren eragin handikoa izanagatik, Euskaldunen jendartea garatuagogoko mailan zegoen jada, Europako historian agertzen ari zirenen parekoa, sozial- egituraketari eta botere izaerari zegokienez.

Beste nazioen antzera, sorrera politikoa gauzatu zen metaketa gertatutako eskualdean, baina, seguraski, euskal lurraldeetan barnako harreman-sarea uste ohi dugun baino handiagoa zelarik, Auñamendiren bi aldeetan. 



Horren oihartzun berezia da Pasai Donibaneko “Humilladero de la Piedad” delakoan dagoen inskripzioa (...) 1580. urtean eraikina handitu zutelarik, espainolezko itzulpena ere eman zuten (originala latinez dago eta 814eko urtea jartzen du, Era Hispanikoa delako ziurrrenik, gure 776a, 778a jarri beharrean): 

Dando las gracias por la victoria alcanzada y cumpliendo con el voto hecho a Dios y a la Bienaventurada Maria Siempre Virgen, en la era 814, cuando fuimos a Orierriaga y puerto del Pirineo, que ahora se llama Roncos Valles, a pelear contra el ejército de Carlo Magno, rey de los franceses [“francos” esan beharrean], con nuestro pueblo de la Vasconia por sí mismo y sus compañeros del Pasage vencedores. Joannes de Ubilla me hizo.” Urte batzuk geroxeago, Lope de Isasti historialariak berresten du euskal lurralde osoan zabaldua eta barnatua zatekeen lorpena: Juanes de Ubilla, capitán valeroso que con gente del lugar fue a la batalla de Roncesvalles contra el ejército del emperador Carlomagno, donde 3 este fue vencido y muertos los doce pares de Francia".

Pasai Donibanekoa munta handikoa da; kostaldeko jendearen partaidetzaren lekukotasuna den heinean, pentsa liteke Orreagako gatazkak eta ondoko Iruñeko Erresumak garrantzi-oihartzuna izan zuela euskal populazio zabalean, ‘lorpen politiko propiotzat’ hartua izan zela, hasieratik. Inskripzioa egin zeneko garaia arte, XV. eta XVI mendeetan, jarraitu zuena eta gaur arte dirauena. 

Horiek hala, aski laster hedatu-garatu zen euskal lurraldeetara (eta haratago), garbi utziz zeintzuk ziren subjektu politikoaren buruzagientzako jatorrizko herri eta lurraldeak. 

Hasieratik ziren “territorios patrimoniales del Reino” gisa kontsideratuak, Erresumaren muina, eta horiek ziren primuaren esku uzten zirenak (haietan eman zituzten foruak, fundazional kartak... etab.); erreinua emendatuko zuten gainerakoak, beste seme-alaben artean banatu ohi ziren, maiz Nafar Erresumarekiko men eran. Hala ere, eraso eta lapurketak, traizio eta galerak... Alderdi guztietatik.

 
Artean (XII. mendean), Reino de Navarra jada, Antso Jakituna (Sancho VI el Sabio) lurraldeak berreskuratzen eta mugak behin betiko finkatzen saiatu zen. Ingalaterrako Korua lagun eta senide zuen: Berenguela/Berengaria alaba, Richard the Lionheart (Rikardo Lehoi-bihotza/Ricardo Corazón de León/Richard Coeur de Lion) erregearekin esposatu baitzen, bi erreinuen arteko loturak estutuz.
 
Berenguela 
Richard-en ezkontz oparia Berenguelari, Aralarreko San Migueleko erretaula


Baina Alfonso VIII Gaztelako erregea ere ez zen loturaren faltan, guraso beren -Akitaniako Aliénor/Eleonor dukesaren eta Ingalaterrako Henry II.ren- Leonor alabarekin ezkondu baitzen. Akitania (euskal lurraldeak barne), munta handikoa ingeles Koruan, Nafar Erresumarekin senidetua zen. 

Antso Handiaren garaian, eta ondotik, Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoa nafar koruarekiko loturan ziren; gero Akitania osoa ingeles Korura pasatu zenean, denboraldi batez N. Behereko ibarrak jareginik egon ziren, baina Rikardo ‘Lehoi-bihotzak’ atxikiarazi zituen berriz Nafar Erresuman.

 

Lapurdik eta Zuberoak, beti ere, nafar koruarekiko harremanean segitu zuten. Baionak, adibidez, ingelesengandik burgo-karta lortuagatik (1215) -hots, Lapurdiko biltzar-‘kostumetatik’ haizu-, nafar- portua izaten jarraitu zuen. Baionak eta Lapurdik “patrimonial” izaten jarraitu zuten, haien zenbait estamentu Nafar Erresumaren erakundeetan txertatuta zeuden. Horretan denetan, amikuztar jatorriko Gramont (Agramont) sendia nabarmentzen da. XIII. mendean Bidaxunen kokatu zen, gaztelu ederra eraikiz bertan; gaur aurritan dagoena…

 Bidaxune-Bidacheko gaztelua, Agramont o Gramontena, XVII. mendean erabat berriztua

Horiek hola, beraz, Antso Jakitunak, Gaztelako erregearen eraso eta lurralde- bahitzeekin amaitze aldera, Henry II ingeles erregearen laudoa (1179) eskatu zuen. Alfonso VIII.ak onartu zuen, bere aitaginarreba baitzen. Laudoan Gaztelako eta Nafarroako erresumen arteko mugak zehaztu eta finkatu ziren: Nafarroakoa Castro-Urdiales-eraino iristen zen kostaldean, barnealdean Burgosko Ifarraldea (Belorado, Oña...), Larrioxako eskualde anitz, Soriako ifarraldea, Sobrarbe eta Ribagorza eta, noski, “patrimonialak”, Araba, Bizkaia, Gipuzkoa...).


Nazioarteko laudoa, uste izatekoa zen errespetatu beharrekoa zela... Baina gutxi iraun zuen. Antso Jakituna hil eta laster, Bizkaiko Jauna, aldiz Nafarroari atxikia, aldiz Gaztelari, laster erabat Castillaren alde jo zuen, bere “askatasuna” atxikitzeko asmoz... Alfonso VIII.ak Nafar Erresuma higatzeko eta mendratzeko erasoa abiatu zuen 1199an.
Gasteiz eta Araba osoa urte batez setioan, 1200. urte arte, jarraian Gipuzkoa
... Benetako borrokak eta erresistentziak. Konkistan oinarritu “eskubidea”, hots, “nulo de derecho”. Gaztelakoak bere testamentuan zioen Nafarroari itzuli behar zitzaizkiola lapurtutako lurraldeak, gero ere espainiar erregeek aldikal adieraziko zutena heriotz-atarian, “jainkoaren beldur”...Orain arte, noski. 

Nafar Erresuman jatorrizko dinastia agortu zenean Antso Azkarrarekin (1234. urtean, Sancho "el Fuerte"), Champagneko Thibalt/Teobaldo I.a iritsi zen, hain zuzen Nafarroako Blancaren semea (Antso Jakitunaren beste alaba Champagneko kondearekin ezkonduta baitzegoen). Teobaldo, Antso Azkarraren lehengusu propioa zen, eta nahiz hark, ordenuan, Aragoiko Jaime I utzi oinordeko gisa, infanzonek-eta Champagnera jo zuten, Blancaren semea hobetsiz.

Karlos II.nak, bere gorpua Iruñeako katedralean lurperatzea agindu zuen, bere erraiak Orreagara bidaltzea eta bere bihotza Uxuera (Mapa: Eneko Del Castillo)


Saiatu zen Gipuzkoa, Araba... bereskuratzen, eta lortzear egon zen. Jarraian seme Teobaldo II.a, Karlos I., Karlos II. (“le Mauvais/el Malo”; 1349-1387)... Ingalaterrarekiko aliantzak, Frantzia eta Gaztelaren aitzi, gero alderantziz... Baina beti okupatutako lurralde patrimonialak berreskuratu nahian

Beloagako nafar gaztelua, Oiartzun (gaur Gipuzkoa, orduan Donostiako tenentzia)
https://lehoinabarra.blogspot.com/2014/07/gipuzkoanos-de-nabarra.html

Bestalde, Nafar Erresumaren izaeraren berri ematen digute zenbait osagaik: erregeek, indarrean eta onartua izan zitezen, “juramento del fuero” (herri-mailako lege eta usadioak) onartu eta bete beharra zeukaten. Hori, besteak beste, Infanzonen Junta deitutako baltsak gauzarazten zuen. Infanzonena indarrean izan zen XII. mendetik XVI. menderarte.

Bertan biltzen ziren laborari libreak, kapare eta zaldunak, apezak... Haien helburu nagusia ohitura eta usadioak begiratzea eta babestea zen, erregeen boterekeriaren aitzi; orobat justiziaren alde jardutea. Ez zen ofiziala, bai, ordea, onartua, “social instituyente” deitzen denaren funtsezko adierazpide osagarri gisa. Obanos-en bildu ohi ziren, baina Erresumako eskualde guztietatik etorrita. 


Ordezkariak herri-partaideen artean hautatzen zituzten, beregain, garaian aski ez-ohikoa zen maneran. Haien lemak, bai artean, bai orain, ongi laburbiltzen du euskal herriaren -subjektu politikoaren- askatasunaren aldeko lehia eta estrategia maila: Pro libertate Patria, gens libera state. Aberria libre izan dadin, herritarrak aske, alegia. Armarrian, horrekin batera ezarria zuten Infanzonum Navarra Juntarem lema. Infanzoneen kultura eta tradizioa Nafar Erresuma osoan zabaldurik zegoen.